HeldEnMerk

Guillaume

Commentaren van lezers

 

“Het merk ‘als held’ is een interessante nieuwe lens om naar merken en reclame te kijken. Vooral het deel over ‘de juiste woorden’, en het onderscheid tussen gerespecteerde, bewonderde en geliefde merken zal mij bijblijven. Ik heb het boek in één ruk uitgelezen.”

Thomas Leysen, Ceo Umicore, voorzitter VBO

 

Ik heb jouw boek in een trek gelezen tijdens mijn vakantie,het wordt bij ons op kantoor verplichte lectuur.
Voor onder de 60 jaar is het zeker inspirerend en voor na de 60 ontnuchterend.
Duidelijk,klaar en concreet,proficiat en bedankt ,men merkt dat men vele essentiele dingen van het leven vaak vergeet door gemis aan concentratie of door die eeuwige:
vanzelfsprekendheid .

Axel Enthoven, ceo Enthoven Design.

 

“Elke bladzijde van het boek van Guillaume is doordacht. Vergeet niet dat de beste marketeer gewend is om te werken met enorme restricties. Tv-spots, radio, reclame … marketingtoptalent kan een meeslepende film maken van 30 seconden. Het zijn topauteurs die met een enkel beeld, een korte zin of een opvallend symbool zo’n indruk maken binnen enkele luttele seconden, dat het zal blijven hangen in je permanent geheugen.  Je mag verwachten van de beste van deze getrainde woord- en beeldatleten dat alles dus doordacht is, dat je geen tijd verliest, dat het zal kleven. En dat doet het. Hij heeft 173 bladzijden gekregen, terwijl hij normaal maar één zin, soms één woord mag gebruiken, en elk woord is dan nog goed gekozen. En dat bewijst hij al van voor de eerste echte bladzijde. Want Guillaume schrijft het boek “Voor iedereen die beter verdient”. Prachtig!”

Geert Noels, hoofdeconoom Petercam en auteur van Econoshock

“Er zijn in België weinig creatieven van wereldniveau. Guillaume is er een van. Dit boek is helder, scherp en inspirerend. Lees het en steel zijn ideeën.”

Jan Callebaut, stichter Censydiam, Ceo Why5research

“Wat Guillaume zegt, klopt. Het belang van (helden)verhalen in het bedrijfsleven wordt onderschat. Daarom hebben we bij P&G zelfs een ‘corporate story teller’ in dienst die onze prioriteiten mee helpt vertalen. Het juiste verhaal houdt elke organisatie op koers.”

Luc Suykens, Marketeer van het Jaar (2004), Director Procter & Gamble

Dit boek bevat sterk beargumenteerde basiskennis voor elke marketeer, maar ook nieuwe inzichten, zoals de stelling dat het niet altijd nodig is als merk ‘geliefd’ te zijn. Ik hield ook van de eigenzinnige insteek, soms heerlijk politiek incorrect!”

Prof. Dr. Patrick De Pelsmacker, Dept. Marketing, Universiteit Antwerpen

“Naast onverwachte verhalen en inzichten over Hagar de Verschrikkelijke, John Lennon en Stella Artois barst dit boek ook nog eens van de tips en checklists om élk merk bijzonder te maken. Daarmee overstijgt ‘Maak van je merk een held’ ruim het vakgebied van ‘de reclame’ en helpt het iedereen om beter te communiceren.”

Marc Vangeel, Ceo Concentra Media

“Een vlot leesbaar praktijkboek dat holle reclamepraat en klassieke theorieën mijdt. Een aanrader, want elke ondernemer en zelfstandige heeft meer dan ooit nood aan goed gebrachte communicatie.”

Karel Van Eetvelt, Gedelegeerd bestuurder UNIZO

Je boek is een voltreffer. Ernstige humor en leuk om lezen : een voltreffer. Het overtreft het exposé van John Cleese. Deze denkoefening zou best een tijdsbestek worden binnen academische opleidingen aan de Arteveldeshool en Sint-Lucasinstituten.
Het boek is voor mij een referentiewerk (ik herlees het nog).
Na de lectuur had ik het idee dat een cartoontje à la Robin-Hood-muts best ook de lading zou dekken.
Mvrgr

Rik Moeyaert

 

 

Tijdens het kerstweekend heb ik jouw boek gelezen. Het heelft mij echt geïnspireerd en veel bijgeleerd !
Voor creatieve mensen is dit een prachtige tool die tot de verbeelding spreekt. Ik denk dan aan mijn studenten modedesign aan wie ik een inleidende cursus branding en communicatie geef; Zij dromen ervan om helden te worden, en jouw frame lijkt mij zeer toepasbaar ook op het niveau van hun collecties, om inzicht en samenhang te creëren. Ik zal het samen met hen proberen toe te passen, als examenoefening ;-)
vriendelijke groet,

 

“VERBAZING!

Heb gisteravond de laatste letter uit uw boek tot mij genomen, genuttigd, gedronken!

Het helder, frisse beekje van de eerste bladzijde is nog altijd even fris en helder nadat het de rots- of moerasgebieden tussen de verschillende hoofdstukken doorgetrokken is. (wat een zin! past niet bij uw boek)

EINDELIJK! NA AL DIE JAREN,

Ik wist het niet, maar ik zat er op te wachten! Een ha-ha erlebnis. Ge had uw boek moeten uitgeven kort na uw geboorte. Dan had ik er ook nog kunnen van profiteren!

In mijn tijd was een held onoverwinnelijk, had zelfs geen hoofdpijn, geen zere voeten, zijn haar was altijd goed gekamd. Hij kwam soms letterlijk van een andere planeet.

En ik vond hem zeer vervelend.

Ik vond hem zo vervelend dat ik zelf eens een boek wou schrijven. Helaas! Ik had nog geen leidraad, een boek zoals het uwe, ter beschikking. Met veel gestuntel en prakkezeren moest ik zelf het warm water uitvinden. Verder dan lauw water ben ik niet gekomen. Maar toch…

EN DAN NOG UIT VLAANDEREN,

Schitterend taalgebruik! Huppelend geschreven, dansend te lezen! Vloeiend, geen slogans, wel kernachtig. To the point! Als de titel van een boek van Graham Green (Grene?) (altzheimer) (?) waar ik nu voor den duvel niet kan opkomen…

Kunnen die verwaten hollanders een puntje aan zuigen! Met hun ijzersterke, maar taalarmoedige taal, kunnen ze wat mij betreft de pot op. (uitzonderingen bevestigen de regel)

EEN BOEK DAT ECHT TALENT VERRAADT.

Lees: een boek dat overloopt van echt talent!

Ik verwijt het mijn moeder dat ik twintig jaar tevroeg geboren ben. Dan hadden we samen kunnen spelen…

En nu stop ik er mee. Heb genoeg gestoeft op u.

PROFICIAT!”

Erik Wauters, auteur

 

 

“Met het oog op de uitbouw van een carrière bij de directe belastingen heb ik in de oorlogsjaren in hoger avondonderwijs een cursus accountancy gevolgd. De prof economie doceerde natuurlijk over marketing en reclame.

Ik kreeg met deze beide gebieden te maken enkele jaren na de oorlog bij het nazicht van belastingaangiften van handelaars en vooral vennootschappen. Dit nazicht werd voor een groot deel toegespitst op de algemene onkosten en vooral de van jaar tot jaar stijgende reclameuitgaven gaven aanleiding tot discussie en betwisting. Wij zagen alleen maar de mogelijkheid om door hoge reclameuitgaven de belastbare winst te drukken en stonden er dus argwanend tegenover. Vooral in de jaren 1950 kregen wij met nieuwe vormen van reclame en sponsoring te maken , die wij als leken onvoldoende konden benaderen. Wij hielden er vaak een onprettig en machteloos gevoel aan over. Toen zou je boek ons heel wat duidelijk hebben gemaakt en hadden wij de uitgavenposten voor marketing en reclame in een juiste context kunnen plaatsen. In 1959 heb ik de sector taxatie geruild voor de sector invordering en kwamen er andere kopzorgen. Ik hoop dat veel taxatieambtenaren je boek zullen lezen.

Ik heb het dus als volkomen leek gelezen. Het is zo goed en duidelijk geschreven en zo aangenaam geconcipieerd , dat men het in één adem wil uitlezen , wat niet vaak het geval is met een wetenschappelijk werk , zelfs niet met een goede roman. Ik ben daar echter niet in geslaagd. Ik heb er twee dagen over gedaan. Voor mij werd de poort geopend van een domein waar ik dagelijks ettelijke keren voorbij kwam zonder zelfs de gesloten poort op te merken. Het is een hele verrijking op mijn gezegende leefftijd geworden en daar dank ik je zeer oprecht voor. Nu moet het allemaal nog bezinken en ik betrap me erop al anders tegen reclame in de media aan te kijken. Voor mij heb je van je boek een held gemaakt als bewijs van de juistheid van je visie op de materie.”

Camiel Lambrechts
Belastingsambtenaar op rust

Ben blij dat ik je boek heb gekocht echt wel interessant en leerrijk, helpt me ook mijn opdrachten anders te bezien.

Dus een dank je wel van mijn kant ;-)

Georges Van Den Heuvel
freelance richmedia designer

Van de mams en paps gekregen voor Kerstmis…was snel uit, goed teken!

Ik lees je boek momenteel en ben er helemaal weg van! Ik pas het toe voor het verkopen van ons Y-dress? concept en het werkt! Dank voor al de wijze raad!  

Vriendelijk gegroet,
Kobe Lecompte.